Merhaba,
Telefonda o soruya ben "ECAA Turkish Businessperson Visa" diyorum sadece, tekrar sormuyorlar ve tartismiyoruz. Belki "ECAA" kismi onlar icin kritik olabilir.
Telefonda onun disinda:
- neden Nino almak istiyorsunuz? (calistigim icin)
- Nationality niz, (turkish)
- dual nationality nizin varligi, (no)
- ulkeye ne zaman giris yaptiniz, (...)
soruluyordu yanlis hatirlamiyorsam.
Eger ki size "posta ile basvuru yapmaniz" gerektigi soylenirse, israrci olun. Gerekirse "glasgow centre ile konustum bana interview a gitmem gerektigini belirttiler" deyin. Daha once de belirttigim uzre, telefondakiler "Glasgow Centre" diyince bi suspus oluyorlar.
Aklinizda olsun, randevu icin tarih sordugunuzda size bir tarih verecekler. O telefon konusmasinda bu tarihi sadece 3 kez sorgulayabilirsiniz. 3ten sonra size tekrar aramaniz gerektigi, sistemin 3ten fazla query e izin vermedigini soyluyorlar. O yuzden aramadan once kafanizda ne zamanlar musait olacaginiza dair iyi bir fikriniz olsun. Sonra sikinti oluyor.
Interview'da ise:
Memura gore degisen soru seti var, genelde gorusmenin basinda soruyorlar. En basta basvuru tipinizin "Self -Employed" oldugu konusunda ikna olmak istiyorlar. Eger ki Sole Trader degilseniz, LTD sirketiniz var ise size inatla "you are director of your company, which means you are an employee" diyorlar. Siz buna karsi cok sinirlenmeyin, sakin olun. Yaninizda getirdiginiz ECAA Turkish Business Person Visa dokumaninin ilgili sayfasini gosterin. Genel itibariyle mevzu su aslinda (memurlardan biri bana duzgunce anlattiydi birinde) Home Office in Self Employed tanimi ile HMRC nin Self Employed tanimi arasinda bir farklilik varmis. Bu tartisma yillardir devam eden bir tartismaymis ve kahrini biz cekiyoruz. Siz de bu durumu anladiginizi, ama vizenizi Home Office ten aldiginizi, ve onlarin dokumanlarinda kendinizin sirketinin director u olabileceginizin belirtildigini anlatin tatli tatli.
Eger bu ilk asamayi atlarsaniz size Self Employed oldugunuzu kanitlamaniz icin sorular soracaklar. Bu sorular kimi zaman onlarin "self employed form" dedikleri formdan default sorular oluyor. Formda sorulan sorular, hatirladigim kadariyla:-
Soru: Isi nerede yapiyorsunuz?
Cevap: Nerede yapacagimi ben belirliyorum. Isin dogasina gore, verecegim hizmetin kapsamina gore degisiyor. Eger musterim kalabalik bir sirket ise ve toplantilara katilmam gerekiyorsa client site a gidiyorum. Eger bu gerekmiyorsa o durumda remote olarak evden ya da uzatan calisiyorum.
Soru: ucretinizi nasil belirliyorsunuz?
Cevap: verecegim hizmetin market ederine gore belirliyorum. Bunu belirlerken internette cesitli sitelerden (glassdoor, jobserve) faydalaniyorum. Musterimle fiyat konusunda uzlasiyoruz ve bu sekilde calismaya basliyorum.
Soru: siz ise gitmeseniz sizin yerinize isi yapacak kimse var mi (ya da yine de odeme alir misiniz)?
Cevap: iki soruya da hayir. Isterlerse invoice larda aralarda bosluk oldugunu, o gunlerde servis vermedigim icin odeme almadigimi anlatiyorum.
Soru: isi deliver ederken hangi equipmentlari kullaniyorsunuz?
Cevap: IT consultant oldugum icin Laptop um, laptop umda kurulu software ler ve printer disinda bir equipment a ihtiyac duymuyorum.
Soru: musterileriniz sizinle ilgili complaint iletmek isteseler bunu nasil yaparlar?
Cevap: sosyal medyadaki sayfalarim, sirket website im ya da kartvizitimdeki iletisim bilgilerimden sikayetlerini iletebilirler.
Bu soruya eger isinizle ilgili sikayetlerini iletecekleri kurum vs var ise onu belirtmeniz gerektigini soyleyenler var.
Diger bazi sorular (sanirim bunlar form dan degil cunku kimi zaman sorulmuyor):
- Odemelerinizi nasil aliyorsunuz?
Cevap: sorulmak istenenin ne oldugundan emin olmadigimdan ben genelde, banka transferi ile aldigimi soyluyorum. Sonra bana gunluk mu aylik mi diye soruyorlar. Bu biraz kritik buna dikkat edin. Rate'im gunluk ama odemeyi faturayi ne zaman kesersem 7-10 gun icerisinde aliyorum demelisiniz. Yani kritik olan fatura karsiligi odeme aliyorum, aylik odeme almiyorum demek burada (bence tabi).
- IT consultantsiniz anladik ama tam olarak hangi hizmetleri veriyorsunuz?
Cevap: iste bu cok zor! Business Analyst ligi anlatmaya calisiyorum her seferinde "musterinin ihtiyaclarini dinleyip onlara uygun IT cozumleri tasarliyorum" "code develop etmiyorum, implement etmiyorum, solution design ediyorum" diyorum son zamanlarda. Ama mevzu oyle ya da boyle donup dolasip website designer a geliyor. Her neyse, verdiginiz hizmetleri iyi anlatmaya bakin.. ben bunu yapamiyorum sanirim.
Bir de elle doldurduklari basvuru formunuz olacak. Onun arkasinda bir sayfa var not yazabildikleri. O sayfaya not yazdirabilirseniz sizin hayriniza olur. O notlar arasinda (1)is taniminiz, verdiginiz hizmetlerin kisa aciklamalari, (2)neden self-employed oldugunuz ve bunun vize taniminizda kesinlikle musaade edildigi, (3) genel setup costlarinizin toplamlari ve kisa aciklamalari (equipment giderleri ve invoice larini vermistik zaten belge olarak) bulunursa iyi olur. Bir de self-employed oldugunuza dair kisa sozler ekleyebilirsiniz, "riski kendim aliyorum, isi deliver etmezsem odeme almiyorum, sartlarimi ve musterilerimi kendim belirliyorum, musterilerimi x, y, z araciligiyla buluyorum, onlari bulmak icin social networking eventlerine katiliyorum ya da advertisement veriyorum, vs.vs." gibi.
memory wrote:Selamlar haftaya randevu aldim, ilk basvurumu yapacagim. Buradaki yazilanlardan feci endiselenmis durumdayim, 5 6 kez basvurup red almak gercekten asap bozucu bir sey olmali. Tavsiyelerinizi paylasirsaniz cok cok memnun olurum. Dikkat etmek gereken noktalar,size sorulan sorular, vb ne kadar bilgi paylasirsaniz o kadar iyidir hepimiz icin sanirim.
Belki sticky post tarzi bir yazi derleyebiliriz herkesin tecrubelerinden ortak yapilmasi ve yapilmamasi gerekenler listesi gibi.
Benim su ana kadar okuduklarim ve duyduklarimdan, en onemli noktalar sunlar gibi gozukuyor: Vizenizi aldiktan sonra en azindan bir ay kadar bekleyin, bank statementiniz ve birkac farkli musteriden odeme ve faturalariniz olsun. Sorularin hepsi tuzak, iyice dusunup kendi isimizin patronu oldugumuzu yansitan, biryerde full time calistigimiz hissini vermeyecek cevaplar vermemiz gerekli.
Ben de simdiye kadarki tecrubemi paylasayim. Telefon gorusmesinde adimi, adresimi, telefonumu vs sordular. Vize turumu sordu konustugum bayan, israrla numarasi ne diye sordu tier 1 2 3..gibi. Ben de anlattim benim vizem farkli, turkish businessperson visa, vs.. Bir bes on dakika tartistik, cok gecmeden konusma tarzi kabalasti, o israrla hayir diyor illa ki o numaralardan biri yaziyordur pasaportunuza iyi bakin, ben diyorum ki hayir yok numara falan, actim internetten bile baktim. Neyse. Vizemi nasil aldigimi falan anlatirken en sonunda anlasabildik, 'bir vizeden baska vizeye gecis' yapmis olmaya dair bir secenek varmis sanirim onun doldurmakta oldugu formda. Yeni basvuranlara tavsiye, vize turunuzun ismini begenmezlerse ingiltereden basvuru yaptiginizi belirtin..